De Staverse Jol

Zeilen met een Staverse jol

De Staverse jol is ontstaan einde 19e eeuw. Stavoren ligt bovenin de toen nog Zuiderzee. Met een in Nederland heel vaak voorkomende Zuidwesten wind, ligt Stavoren dus heel vaak op lagerwal*. Ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk  om met, in die tijd meestal gebruikte platbodems, de haven zeilend te verlaten. Tegen de wind in zeilen gaat nou eenmaal niet. Laveren in een havenhoofd met heel veel deining was echt ondoenlijk.
Men is een scheepstype gaan ontwikkelen dat heel scherp aan de wind kon varen en heel zeewaardig was. Dat is de Stavorense Jol geworden. In de volksmond dus Staverse Jol. Groot voordeel was ook dat de jol geen zwaarden** had maar een lange doorlopende ondiepe kiel. Daardoor werd de jol veel gebruikt voor paling en ansjovis visserij.
* de wal waar de wind tegenaan waait, waar je dus met een zeilschip niet vanaf kan komen.
**Houten schotten aan de zijkant van een zeilplatbodem, die van de wind af in het water gelaten konden worden, om vooruit te gaan en niet dwars uit.

ZEEWAARDGHEID;
Door zijn hoge bolle kop (net een klomp) was de jol buitengewoon zeewaardig. Als andere platbodems voor de storm de havens opzochten ging de jol gewoon naar buiten, geen last hebbende van het zware weer. Menig platbodem is in die tijd gered of geholpen door een toegesnelde Staverse Jol.

De EH3 is  een origineel geregistreerd vissersschip uit Enkhuizen. Nu dus rondvarend in en om de Biesbosch. Ideaal geschikt voor dit gebied met een diepgang van maar 75 cm. Met haar bruine zeilen is het een plaatje om te zien, en dat laten veel tegemoet komende schippers zien met een omhoog gestoken duim.

DE MOTOR;
In de EH3 staat een originele Sabb éénpitter. Het scheepje is door haar bouwer Siem de Vries (scheepswerf Kooyman en de Vries) eigenlijk gebouwd om het motortje.  Het blok verkeerd in uitstekende conditie en geeft het zeer kenmerkende tjoek tjoek tjoek geluid. Wat kenners er ook weer toebrengt bij het horen van dat geluid hun duim op te steken.

LUXE AAN BOORD;
Die is er eigenlijk niet, er zijn 4 banken met kussens. In het vooronder zijn 2 bedden die als bank gebruikt kunnen worden. Er is ook een wc. Het vooronder is laag je moet er in kruipen. En dat geeft wel weer een heel knus gevoel.

BIJGELOOF:

 Boven op, de hier liggende mast, zit een “hemelboener”. Dat hadden vroeger alle vissersschepen om de hemel schoon te maken van slecht weer.

 

AANSPRAKELIJKHEID:
De Biesboschvriend kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor vermissingen, letsel,  of wat dan ook in de ruimste zin des woord. U vaart mee op eigen risico.

2 gedachten over “De Staverse Jol”

  1. Beste,

    De EH3 is gebouwd bij de Scheepsbouwers in Werkendam en idd door Siem de Vries.
    Hij heeft mijn HL38 gebouwd in 2002.

    Met hartelijke groet,
    Robert van Heyst

    1. hallo Robert,
      Bij het schoonmaken van mijn met spam volgelopen mailbox kwam ik je mailtje van 24 oktober tegen. Leuk dat onze schepen ooit waarschijnlijk naast elkaar gelegen hebben.
      Ik ben stik gelukkig met mijn Jol. Op de dag dat ik De Loefbijter las dat Siem okt. overleden was, draaide ik mijn Sabb 10 pk 1 pitter die ik De Oude Siem noemde in de soep.
      Wat een toeval. Ik heb nu een elektro buitenboord motor op mijn roer gemonteerd, en twee grote accu’s geplaatst. Ik vaar veel in de Biesbosch, en vind dit geweldig, Een fluister Jol. Ik hoop jou en je Jol een keer tegen te komen, Vriendelijke groet
      Aat de Man

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *